Hemligheterna med att få sin egenutgivna bok att sälja

Internetmarknadsföraren Jack Hansens gästbloggar på Vulkans blogg idag.

Hej där!

Du är nog en av de kreativa människorna som vill ge ut din egen bok. Kanske är du till och med en av de inspirerande personerna som redan gjort det. Härligt!

 

Jag tror att du ofta funderar på hur du ska kunna få boken beställd av massor med läsare när du inte har ett etablerat och stort förlag i ryggen. Eller så reflekterar du över varför din bok som du gav ut för ett tag sedan inte fått snurr i omsättningen. 

 

Och visst, om din bok inte är riktigt bra, spännande, intressant, lärorik eller fängslande ... då säljer den såklart inte hur mycket marknadsföring och säljinsatser du än investerar tid i och lägger pengar på.

 

Men strunt i det självklara nu. Låt oss istället snacka lite om konsten att kränga en bok. Och då ska vi inte prata detaljerat om hur, till vem och i vilka medier du ska sälja, synas och marknadsföras. Utan vi ska enbart titta på ett par sanningar som ligger bakom succéer och som måste vara klart i din skalle innan allt det praktiska och tekniska sätter fart. 

 

Först. Mitt huvudråd om egenutgivning och bokskrivande är detta: 

 

Du ska bara skriva och sälja en bok där du kan ämnet rakt från ditt hjärta. Och du måste älska boken och du måste själv ha viljat läsa och köpa den. Det är grunden. Fundamentet. 

 

Jag tar det igen twistat på ett lite annorlunda sätt:


Om du inte själv hade hade köpt din bok om den var skriven av någon annan, ja ... då kommer du aldrig att kunna sälja den framgångsrikt, effektivt, avslappnat, trovärdigt och med stolthet. 

 

Kort sagt, tro på din egen produkt (bok)! Allt blir så mycket lättare då.

Del 2 på detta blogginlägg kommer under dagen /Jack Hansen http://www.copywriter.se