Hemligheterna med att få sin egenutgivna bok att sälja del 2

Internetmarknadsföraren Jack Hansen gästbloggar på Vulkan idag.

Som du vet är skrivande och utgivning en enorm kick. Det är utan tvekan en av de mest häftiga upplevelserna i ditt liv (och om du förstår mitt budskap även en av de mest lönsamma). Men allt detta med lönsamhet händer enbart om du gör rätt, om du jobbar hårt, om du är duktig på försäljning och om du älskar att berätta om din bok. Om du inte känner så som jag nu beskrivit, då misslyckas du garanterat, då behöver du kontrakt med ett stort förlag som har säljare, muskler och som gör säljjobbet åt dig (och det är som bekant lika svårt att få som att vinna stort på en trisslott).

 

Fast, självklart. Visst. Ingen som skriver en roman eller fackbok, och ger ut den själv, har som mål att misslyckas och floppa. Inte heller du. Men din satsning blir bara en succé om du sätter pålarna rätt i marken och reser tältet på smartaste vis. För om du inte gör det, riskerar allt att bara bli en cirkus.

 

Bestäm dig därför för detta:


Du måste känna att du vill sälja din bok.

Du måste veta att du kan sälja din bok.

Och du måste veta att du måste sälja ofta – och mycket.

 

Stopp! Läs de meningarna igen. I dem finns inget utrymme för fusk eller kansken. För hur snygg, lockande och spännande din bok än är, och trots alla fantastiska möjligheter med internet och alternativa säljkanaler som lovar att göra jobbet åt dig, så handlar allt i slutändan ändå om personlig försäljning. Du måste älska försäljning. Gör du det? Om inte, kan du lära dig det? Börja isåfall nu. 

 

Och om du tycker att du är dålig på försäljning kan jag avslöja en hemlis för dig:

 

Det är jag med.

 

Eller jag menar; det har jag också tyckt, varit och känt. Sedan såg jag ljuset.

 

Lyssna nu. Här är två hemligheter (Ljuset!) som alla försäljningsrädda inte vet om:

 

1. Det är roligt att sälja. Det finns få lyckligare stunder än när du får ett ja, när det säger klirr i kassan och du ser pengar i din hand.

2. Och det är ännu roligare att sälja och känna sedlarna i fickan när du själv skapat produkten.

 

Bra! Så långt är du med. Följ sedan även två andra gyllene regler, så ska du se att det händer saker:

 

1. Om du vill sälja mycket måste du göra det lätt för kunderna att köpa. Superlätt!

 

2. Om du vill sälja mycket utan att känna nervositet, ska du enbart sälja en bok du är jättenöjd med och som du kan stå för och är stolt över.

 

Som min nya bok jag precis skickat till tryckeriet. Den är jag mer än stolt över. Den är enkel men genial. Och den är superlätt att ta till sig. Men mest av allt är den resultatet av flera års tänkande, skrivande och arbete åt och med internetbutiker. I den får du allt jag vet, alla mina tips, råd, insikter och erfarenheter, och du får dem i en mix blandad med åsikter från de allra bästa inom nätbusiness. Jag har granskat, upptäckt, lyssnat, gjort fel, för att sedan göra rätt, funderat, och lärt av och intervjuat personer som lyckats med försäljning på webben och som drivit både små och stora e-butiker. Konkret och rakt på sak visar jag läsarna hur det verkligen går till med att lyckas på nätet, och jag ger dem värdefulla insikter om vad de måste tänka på när de startar din egna webbshop.

 

För det är ju det som är själva grejen med att lyckas med business (ja, din bokutgivning är en business!):

 

Förberedelser, kunskap och engagemang är receptet som avgör "If you will make it or not".

 

Är du med på vad jag menar? Toppen!


Ta nu din sköna bok och gör den till en bestseller! Hör av dig till mig så ska jag hjälpa dig med lite av peppet; jag nämner den gärna på Twitter, Facebook och min blogg.

 

/ Soliga sommarhälsningar från 

din skrivarkollega Jack Hansen på Copywriter.se