Flottans män recenserar Högt spel under ytan

Högt spel under ytan

"Tänk att fortfarande, trots att det i dag är mer är 30 år sedan, är händelsen med U 137 lika aktuell. Författaren Christer Bjurman har skrivit en roman, som har sin utgångspunkt i händelserna runt den främmande sovjetiska ubåten i Karlskrona skärgård 1981. Christer Bjurman har varit sjöofficer under ett antal år, bl.a. som fartygschef på torpedbåtar och har upplevt det kalla kriget till sjöss. Han har också i sin civila karriär sysslat med arbete inom försvarsindustrin, Kockums och varit lobbyist åt industrin. Mycket av vad han har upplevt under sitt liv, har han ”kokat ihop” i en roman, som handlar om händelser, incidenter till sjöss, i luften och på marken. Huvudpersoner i denna roman är en kvinnlig svensk fartygschef, en rysk underrättelseman och en svensk toppolitiker. Vi kan väl säga, att detta är lite av en repris på U 137. Du kommer att känna igen en del händelser. Frågan blir dock, kan det ha varit ett liknade diplomatisk/politiskt spel bakom händelsen med U 137, som det är i denna bok? Ja varför inte! I denna roman kommer kraftmätning ske och den inträngande ubåten kommer att skadas svårt av svenska insatser. Men kravet på Ryssland, som erkänner att är deras ubåt, är liknande de som framställdes vid U 137 incidenten, en rysk ursäkt, vi inspekterar ubåten, vi bärgar ubåten och vi vill ha betalt, den lilla nationens stora krav mot stormakten. Det har blivit en mycket läsvärd bo, som är svår att inte sträckläsa. Ibland undrar jag, hur kommer det hela att sluta och hur har Christer vävt ihop alla dessa händelser till ett elegant slut?" Rolf Edwardson i Tidskriften Flottans Män Nr 1 2014.

Hög spel under ytan finns att köpa i Vulkans butik.

Vill du också ge ut din egen bok hos vulkan? Gå in och kolla författarpaketet på vår hemsida.