Det kan vara avgörande för en lyckad marknadsföring av ett verk och en författare med ett bra personligt varumärke. Det är högst missvisande att hävda att det bara är inom särskilda branscher som det personliga varumärket spelar en nyckelroll; det är alltid viktigt. Att skapa och bygga upp ett sådant kan framstå som svårt – men det måste det inte vara! Istället handlar det om att ta tillvara möjligheter och resurser som alla kan välja att använda sig av.

VAD ÄR DET UTMÄRKANDE OCH BÄSTA MED DITT MANUS?

Fundera kring vad det är som du vill med ditt författarskap och med din bok. Vilken är orsaken till att folk kommer att vilja läsa dig? För den som skriver mycket generellt kan det vara bra att fundera på vad det är som är unikt med just det du skriver och med ditt författarskap. Det är dock lika viktigt att fundera kring vad det är för associationer och konnotationer som man får av ditt författarskap. Är det ”deckarförfattare” eller är det ”magisk realism”? Att bygga ett eget varumärke handlar inte bara om att framställa författarskapet som unikt, utan också på att anspela på cool by association och att placera in sig själv i en etablerad författarkategori.

OM DITT FÖRFATTARSKAP VAR EN BERÄTTELSE

Om du skulle lägga fram ditt författarskap och det verk som du har skrivit som en berättelse: hur skulle du berätta om det? Det är inte ovanligt att i bokbranschen använda sig av så kallad ”storytelling”. De flesta har väl hört berättelsen om hur J. K Rowling fattig och ensam på tåget började skriva på Harry Potter… Det behöver inte vara lögn! Det handlar istället om att berätta om sitt författarskap och om sin bok genom att förstärka de intressanta elementen.

ANVÄND SOCIALA MEDIER

Genom att vara aktiv på sociala medier kan du bestämma helt själv hur du vill framställa dig själv, och hur du vill presentera dina litterära verk. Här är inte bara Facebook, Twitter och Instagram aktuella plattformar. Andra tacksamma plattformar för att förmedla ett personligt varumärke är att skaffa en egen hemsida och en egen blogg. Kom ihåg att där förmedla din berättelse, baserad på både det unika och din författarkategori.

FÖRELÄS

Ett ypperligt sätt att forma och förmedla sitt personliga varumärke är att möta människor i verkliga livet. Genom att föreläsa kan man inte bara sälja mer böcker på plats, utan också få utrymme att själv formulera sig inför åhörare.