Författarintervju med Fredrik Westin om våta tårars eld -100 haiku!

Berätta om din bok!
Det är en diktsamling med 100 haikudikter precis som titeln beskriver.
Hur kom boken till? Var det en färdig idé eller växte den fram under skrivprocessen?
Jag trodde inte att jag skulle börja med att skriva en diktsamling med tanke på att jag håller på med andra böcker samtidigt men just den här boken pockade på uppmärksamhet och trängde sig före i kön så att säga, jag skriver ju i vanliga fall texter till olika band i olika genres och det här är på många sätt likt det och på ännu fler sätt olikt det sättet att skriva, när jag skriver texter till band så har jag ju för det mesta en viss mängd stavelser att hålla mig till för att rytmiken ska stämma, när det gäller haiku så har jag ju också bara en viss mängd stavelser att hålla mig till så där finns det likheter. Sen är det en väldigt stor skillnad att ha en ”hel” text att sträcka ut sig i jämfört med ett så pass tight format som haiku. När min barndomsvän Örjan mycket oväntat gick bort så kändes det väldigt aktuellt att försöka hedra honom på något sätt och ett av mina sätt blev den här diktsamlingen. Jag ser själv en bearbetning av den händelsen och sorgen i den kronologin och flöde som finns i ”våta tårars eld – 100 haiku”, det är inte säkert att någon annan kan se det men det spelar ingen roll heller. Tyvärr så gör det inte heller någon skillnad när det gäller Örjan, han kommer inte tillbaka hur många dikter som jag än skriver men det har varit ett sätt för mig att bearbeta förlusten.
Vad får dig att vilja skriva? Vad inspirerar dig?
Allt handlar om att skriva, allt handlar ord som berör på något sätt, om sedan orden är vackra, otäcka eller obekväma spelar ingen roll, det som känns angeläget skriver på något sätt sig själv. Hjärnan stänger aldrig av och ett av mina favoritsätt att hitta ord och meningar är att ”höra fel” på radio eller tv, det har gett många ideér genom åren. Jag samlar på ord och uttryck i telefonen och sen när det ska skrivas så har jag liksom en del av jobbet gjort och då handlar det mest om att pussla ihop orden och uttrycken till en text.
Hur reagerade din omgivning på ditt författarskap?
Att det just blev dikter som jag började med att ge ut i bokform blev nog en överraskning för många inklusive mig själv men i övrigt så har ingen reagerat på något oväntat sätt utan det har varit genomgående positiva reaktioner.
Skriver du på något nytt nu?
Jag har precis avslutat arbetet med att skriva en musikal/opera till Estad Norr/Norrlandsoperan som heter ”utanförskapet” som precis ska in i repetitionsläge för att sedan sättas upp v.43 i de fyra nordligaste länen. Den har jag skrivit tillsammans med min kompanjon Roger Rådström som är en oerhört begåvad musiker, även det var ett helt nytt sätt att skriva för mig då det är en story som ska bäras fram, en story som vi dessutom har skrivit helt själva från ett blankt papper utan musik. Förutom det så håller jag precis på att avsluta texter till två album för två olika hårdrocksband.
Har du tips eller råd till andra som vill skriva en bok?
Våga, det är bara du själv som sätter begränsningen.
Varför ska man läsa din bok?
Förhoppningsvis för att man tycker om ord och att man kan tillåta sig själv att på något sätt försvinna iväg till en annan plats genom haiku, det är i alla fall det jag känner när jag läser haiku.
Vad gör du när du inte skriver?
Jag föreläser om hur det är att vara pappa i en familj där ett av barnen har en cocktail av diagnoser, min föreläsning heter ”jag är inte Pappa till en skitunge, jag är Pappa till Stålmannen”
Vilka vill du helst ska läsa din bok?
Alla som känner för det, det finns ingen speciell adress på den här diktsamlingen känner jag.