Berätta om din bok!

Som titeln antyder så handlar den om det japanska dataspelsföretaget SEGA. De har en lång och gedigen historia som sträcker sig tillbaka till mitten av 1900-talet. Tyngdpunkten ligger på det svenska perspektivet och framförallt tv-spelet Mega Drive som blev väldigt populärt. Som bakgrund ligger flertalet intervjuer med personer som arbetat med att distribuera SEGA eller utvecklat spel till deras konsoler under tre årtionden. Den bjuder på en resa från uppgång till fall med dramatiska vändningar och roliga anekdoter.

Hur kom boken till? Var det en färdig idé eller växte den fram under skrivprocessen?

Idén har funnits där länge. Efter min bok om Nintendo (8-bitar på 80-talet: Nintendos marsch in i de svenska hemmen) så har det kommit åtskilliga fler bra böcker om Nintendo, men ingen om SEGA eller PlayStation som båda varit viktiga för spelvärlden. Jag började med intervjuer och skrev väldigt mycket 2009-2010. Sedan har den växt sakta fram. Det som hände under resans gång var att jag gav mer utrymme åt spelskapare än att enbart berätta om SEGAs konsoler och spel.

Vad får dig att vilja skriva? Vad inspirerar dig?

Jag har skrivit om spel i över 20 år och vi har en fantastisk framskjuten position i Sverige med DICE, King och Mojang som är globala giganter i spelvärlden. Vi har en rik historia även om det inte är särskilt väl dokumenterat. Ofta skrivs spelhistoria från ett amerikanskt perspektiv. Jag vill bevara och berätta det svenska perspektivet. Tidigare har jag skrivit om hur Bergsala var först i Europa med att upptäcka Game & Watch och bygga en kultur kring Nintendo i Sverige på 80-talet. Nu är det SEGA och hur de blev populära i Sverige tack gediget arbete av Brio som bland annat bidrog till att ett spel om svenska hockeyligan gavs ut.

Skriver du på något nytt nu?

Just nu andas jag bara ut! Majoriteten skrev jag förvisso för ett par år sedan, men det har tagit tid att slutföra och få den så komplett som möjligt. Jag måste reflektera lite och se vad som blir nästa steg. Det är ett alltid ett stort åtagande när man väl bestämt sig. Men det finns mycket inom min nisch med tv-spel att täcka och dokumentera, så brist på ämnen finns det inte!

Har du tips eller råd till andra som vill skriva en bok?

Låt det ta tid och planera för det. Det är en utmaning att komma in i flödet och känna den kreativa inspirationen, men när man väl gör det så går tiden snabbt, alldeles för snabbt. Man måste också ha ett tydligt mål, annars är risken att man bara itererar utan att nå fram.

Vad gör du när du inte skriver?

Inte helt oväntat så spelar jag ganska mycket. Mitt favoritspel genom tiderna är Tetris, det har en kärna av underhållning som är tidlös. Det fungerar nästan som meditation också. Annars gillar jag stora äventyr där man utforskar spännande världar som Fallout och Skyrim. Jag har även en sambo och en liten hund. Vi tittar mycket film och tv-serier tillsammans i soffan.

Vilka vill du helst ska läsa din bok?

Störst behållning har spelintresserade. Oavsett om man aldrig ens har spelat något av SEGAs klassiska arkadspel eller är inbiten SEGA-spelare som växte upp med Mega Drive så är det en berättelse om hur spel växte fram och blev en stor populärkulturell underhållningsform som SEGA varit med och format.