Hur ska man tänka när det gäller omslagsformgivning? Vad ska man tänka på och hur får man sitt omslag att skicka ut från alla andra tusentals böcker? Vi har träffat formgivaren Tomas Arfert för en intervju.

Hej Tomas,

Vilket typsnitt är din favorit?

Jag föredrar klassiska typsnitt till brödtext, som Caslon, Baskerville, Adobe Garamond, Sabon, Dante eller varför inte doldisen Maiola. Vill man använda ett gratistypsnitt så är Crimson Text och Cormorant bra tips. Det viktigaste är att det är lättläst i längre stycken och avsnitt.

Till rubriker och liknande fungerar alltid Bodoni, och vill man ha ett typsnitt utan klackar till mellanrubriker, faktarutor etc är alltid Gill Sans ett bra val.

Finns det något typsnitt som gör dig illamående?

Många skulle nog säga Comic Sans, men det är oförargligt och har sitt syfte. Men jag giller verkligen inte ”pizzeria-typsnittet” Zaph Chancery. Överanvänt och smaklöst.

Ett typsnitt som inte är dåligt men ofta används fel är Times New Roman. Det är inte till för böcker, utan är ritat för att fungera bäst vid tryck på tidningspapper som suger trycksvärta. I böcker, det spelar ingen roll om de är offset- eller digitaltryckta, blir det för ”vasst”.

Några trender vad gäller omslag just nu?

Man märker att den viktigaste försäljningskanalen numera är Internet, inte den vanliga bokhandeln. Omslag måste fungera även om de presenteras i ett rätt litet format på en webbsida. Därför blir bokens titel och författarnamnen allt större. Men det finns naturligtvis också undantag; ett omslag kan fungerar om den har en tydlig och lätt igenkännbar grafik.

Varför ska man använda en professionell formgivare för omslag?

För att ditt omslag ska sticka ut bland hundratals andra, och för att din bok ska upplevas som seriös. Ingen vill betala för något som upplevs hemmasnickrat och oprofessionellt. Ska du göra det själv måste du vara bra och kunna använda verktygen: typografi, layout, färg.

Tomas Arfert är Art Director och har formgivit böcker sedan 80-talet. Har även sysslat med reklam, design av skivomslag, filmaffischer, webbsidor, tidningar, förpackningar och spel.