Deckare, spänningsromaner, thrillers, kriminallitteratur och rysare. Vad är det som gör dem till sådana bladvändare och så beroendeframkallande? Innan du vässar pennan föreslår jag en liten stunds reflektion; vad tycker du själv är spännande och själva behållningen i en deckare? Pinna det!

Vill du skriva en old school detektivroman där läsaren är inbjuden till bokens intrig och erbjuds en sportslig chans att lösa (mord)gåtan? Eller en krypande, läskig historia där lyssnaren är åskådare, hålls trollbunden till sista minuten och får en tydlig aha!- känsla? Eller en kombination?

Handling & miljö
Hugg ut handlingen grovt. Vilka huvudkaraktärerna är, offret, mördarens motiv, vilka brott som begås och, såklart, möjliga villospår - så tidigt som möjligt bör du ha en idé om ett par, tre villospår att lura iväg läsaren på. Sätt miljön och omgivningarna; regnig storstad, kargt vinterlandskap eller skir försommar. Föreställ dig miljön när du skriver händelsekedjan.

Karaktärerna
Dags att göra huvudpersonerna mänskliga. Karaktärernas story och bakgrund; skapa personas och ta din tid, dessa personer måste vara intressanta och tredimensionella, läsarna behöver inte nödvändigtvis gilla dem, men de ska lära känna dem. Är boken offrets historia? Är huvudpersonen utredaren? Eller är det utredarens nya kollega som parallellt med att vara en nyckelperson i en mordutredning kämpar med ett privat trauma? Har de mörker och hemligheter? Finns det något i huvudpersonernas privatliv som länkar dem samman?

Vill du som författare väva in din personliga agenda har du chansen här. Låt din, eller andras, privata livsåskådning, filosofi eller samhällskritik bli en del av en karaktär.

Tidslinje & perspektiv
En del av en deckares mystik är ibland den ofta krångliga kronologin och bytet av perspektiv. Välj på ett tidigt stadium hur du vill göra och var konsekvent, ska berättelsen löpa i kronologisk ordning med händelser uppradade som pärlor på ett band eller vill du skapa en växelverkan mellan olika tidsepoker? Ämnar du ha olika kapitel för olika personers perspektiv, inklusive en allvetande “berättarröst”? Håll koll på dig själv och bygg händelseförloppet så att inte scener och infallsvinklar blandas hejvilt och förvirrar lyssnaren eller läsaren.

Med dessa tre bitar sammanfogade har du själva skelettet för hur du skulle kunna bygga en deckare. Själva gåtan, intrigen, är ju än så länge din hemlighet, eller hur?