Har du drömmen om att ditt författarskap ska ta dig land och rike runt på bokturné, tillträde till diverse morgonsoffor och en biljett in i initierade samhällsdiskurser som en opinionsbildare av rang? Eller är du mer av en doldis som satt din historia på pränt mest för din egen skull och är fullnöjd med en blygsammare läsekrets eller lyssnarskara? Eller kanske ingetdera, eller någonstans däremellan. Oavsett, och om du känner att det appellerar till just din situation, finns det enkla knep för att optimera din synlighet och öka möjligheterna att nå ut med ditt verk.

Kontaktuppgifter
Du behöver ju inte gå all-in med en webbplats för dig själv och din bok men något så enkelt som en mejladress på dina sociala kanaler, eller varför inte en sida på till exempel LinkedIn eller Instagram dedikerad till ditt författarskap. Finns boken i flera format och var kan den i sådana fall köpas eller streamas? Gör det enkelt för människor att få tag på dig och din bok utan att för den sakens skull bjuda in dem till din farstukvist ifall du vill leva privat.

Vinkel & Målgrupp
Finns det något i din bok som har en lokal anknytning? Eller är det en fackbok om ett visst ämne? Din berättelse kanske lämpar sig för en långlyssning i bilen på väg till fjällen? In på Familjeliv och berätta det! Måhända en bokhandel där du bor eller på orten boken utspelar sig är intresserade av uppläsning eller diskussioner kring boken? Har du producerat en bok om ölbryggandets konst kanske en bar med fokus på bra öl vill ha den som ett komplement till inredningen, eller spela upp en sekvens gällande humleodling vid stängning? Använd fantasin!

Grupper online
Det finns en uppsjö av grupper och trådar där boktips delas friskt. En enkel uppmaning i stil med “Hej, här är min bok, läs den gärna!”, når förmodligen inte genom bruset. Tricket är att få människor att vilja engagera sig; “Vad tycker ni om omslaget?”, “Är inläsaren bra?” och så vidare, utan att vara obehagligt “säljig”, driver oftare mer engagemang och intresse. Gör lite research om vad medlemmarna i gruppen ifråga diskuterar och skruva dina inlägg därefter. Du väljer ju självklart själv hur, eller om, aktiv du vill vara.

Your social network
Folk läser och lyssnar som tokiga! Jag slår vad om att du har minst en bokcirkel bland släkt, vänner och kollegor. Underskatta inte ditt nätverk och var inte blyg; dunka iväg ett exemplar av ditt verk till din moster och vips har du (förhoppningsvis) satt en snöboll i rörelse.

Var bjussig
Läser och lyssnar du själv? Såklart du gör! Tipsa och prata om den litteratur du själv konsumerat, var aktiv i diskussioner och dela frikostigt med dig av tips och lärdomar. Var ärlig och gör det genuint, gemenskapen författare emellan kommer generera både räckvidd, värdefull input och ny kunskap.

Dessa, väldigt elementära, tips förutsätter ju dock att du vill nå ut med din bok och att du kan tänka dig ett visst mått av offentlighet kring din person. Tipsen kan ju också appliceras till olika grad beroende på tid, engagemang och lust. Du har skapat en bok - kul! Din egen marknadsföring av densamma kan också vara just det - kul!