Berätta om din bok!

Äntligen har jag fått förmånen att skriva en bok om mitt älskade yrke! Jag har jobbat med försäljning och ledarskap sedan början av 2000-talet. Under denna tid har försäljning gått från jämförelseförsäljning av likvärda produkter till nu att över tid teama med kunden för att skapa de bästa förutsättningarna för båda parter att vinna på relationen. För att lyckas med det och vara top of mind hos kunden krävs en kombination av strategi, genomförande och uppföljning såväl digitalt som fysiskt. Denna bok tar upp och lär ut hur du ska jobba med alltifrån att hitta leads på LinkedIn till att få kunder som rekommenderar dig till andra.

 

Hur kom boken till?

Jag har jobbat på både stora företag med tusentals säljare där utbildningarna och säljkoncepten var skräddarsydda och inte kunde ruckas på, till små startups där det inte klart definierats hur man skapar en vinnande kultur och attraherar kunder och medarbetare. Så under åren har mitt koncept för att lyckas med detta utformats, stötts och blötts och framförallt testats och krönt stora framgångar för många olika företag och säljare oavsett bransch eller produkt. Så man kan nog säga att jag började skriva på boken för 15 år sedan men först under hösten 2018 verkades boken Mänsklig försäljning i den digitala världen fram.

 

Var det en färdig idé eller växte den fram under skrivprocessen?

I och med att det inte är något i boken som jag inte själv testat åtskilliga gånger så har innehållet förändrats och många saker har fallit bort under åren men framförallt har mycket innehåll kommit till de senaste åren i takt med digitaliseringen av säljarbetet.

 

Vad får dig att vilja skriva? Vad inspirerar dig?

Det bästa med att äntligen få boken klar är att jag får dela med mig av mina erfarenheter. Inspirationen hämtar jag från mina säljare på Ampilio AB samt våra kunder. Vi ser en direkt koppling mellan de företag som lyckas och kommer finnas kvar i framtiden och de som inte lyckas och nu blir utkonkurrerade.  De som har försäljning på agendan och därigenom hela tiden tänker på vad kunderna vill ha och hur de ska matcha deras behov och kommunicera detta, där deras kunder befinner sig, kommer vara vinnare i denna transparenta och konkurrensutsatta värld oavsett om de är målare, revisorer eller säljer bilar.

 

Skriver du på något nytt nu?

Absolut. Siktar på att nästa bok blir klar under 2020.

 

Har du tips eller råd till andra som vill skriva en bok?

Alla har så otroligt mycket att dela med sig av oavsett om man själv kanske inte tycker det, tänk på det! Du är unik och det finns människor som vill läsa om ditt ämne, skrivet på ditt sätt.

 

 Varför ska man läsa din bok?

Jag tycker att man ska läsa min bok och alla andra böcker som finns i ämnet. Under min karriär har jag coachat och utbildat tusentals säljare. De två likhetstecknet som finns mellan de som presterar bäst är att dom dels har bestämt sig för att bli bäst och att de ofta tränar på sitt yrke och inte är rädda för förändring.

 

Vad gör du när du inte skriver?

Jag har förmånen att driva en digital mediebyrå som hjälper företag att öka sin försäljning. Så när jag inte skriver hämtar jag inspiration och testar olika vägar för att ständigt förändra och förbättra försäljningen.

 

Vilka vill du helst ska läsa din bok?

Alla säljare, säljchefer, VD och entreprenörer som bestämt sig för att lyckas! Vill du veta mer om framgångsrik marknadsföring? Läs mer om hur Ampilio hjälper företag att sälja mer fysiskt och digitalt: https://www.ampilio.se Vill du boka en föreläsning eller säljutbildning av Peter? Gå in på hans hemsida för att läsa mer om hur han hjälper företag att sälja mer fysiskt och digitalt: https://www.peterbergdahl.se