Ljudboksproduktion med Författarpaketet Komplett 

När du ger ut en bok vill du att den ska få största möjliga spridning, att den ska finnas i alla format läsarna önskar. Nuförtiden innebär detta att boken måste finnas ute som tryckt bok, e-bok och ljudbok, samt att den självklart ska gå att strömma via alla större strömningstjänster (till exempel Storytel, Nextory och Bookbeat). För att möta denna efterfrågan har vi tagit fram Författarpaketet Komplett, där allt detta (och lite till) ingår. 

Ett paket - alla bokformat

Vi har specialanpassat innehållet i detta paket utefter våra författares vanligaste önskemål och använt vår mångåriga branschexpertis för att sätta ihop ett konkurrenskraftigt erbjudande, som inte bara dig låter nå ut med din bok i alla kanaler utan även ger dig en mycket god chans att tjäna en slant på din bokutgivning.

I paketet ingår 300 tryckta böcker i mjukpärmsutförande. Detta är en upplaga som är ett gott mellanläge mellan ett relativt lågt tryckpris (tryckpriset sjunker desto fler ex man trycker samtidigt) och en relativt liten finansiell risk för dig som författare. Det går självklart bra att producera en större upplaga om du önskar. Oavsett upplaga ingår bland annat att vi tar hand om sättning av inlaga och omslagsdesign samt hjälper dig på vägen (projektledning) med allt övrigt som du förväntar dig av en bra produktionspartner. 

När det kommer till ljudbok läses den in av en av våra erfarna och professionella inläsare. Du får välja om du vill ha en manlig eller kvinnlig berättarröst, sedan tar vårt produktionsteam hand om resten vilket gör att slutprodukten blir en ljudbok av allra högsta kvalitet. Dessutom når den ut till alla viktiga återförsäljare och strömningstjänster, däribland marknadsledande Storytel, liksom de övriga stora tjänsterna som Nextory och Bookbeat. Publicering och distribution av din bok i eboksutförande ingår också i paketet.

Ljudbok på väldigt stark frammarsch

Genom detta allt-i-ett paket säkerställer du maximal spridning för ditt verk. 2019 var ca 30% av alla konsumerade böcker digitala (d.v.s. e-bok eller ljudbok) och detta är en siffra som kommer öka i framtiden. Via en ljudbok når du också ut till en målgrupp som inte konsumerar tryckta böcker i någon större utsträckning. Genom att inte ge ut din bok som ljudbok riskerar du alltså att tappa minst en tredjedel, kanske snart så mycket som hälften, av din potentiella målgrupp.

Via strömningstjänsterna är också tröskeln till en lyssning betydligt lägre än till att köpa en tryckt bok - strömningstjänsternas kunder (d.v.s. lyssnarna) betalar ett fast månadspris och får lyssna på hur många böcker de vill, vilket gör att steget till att lyssna på en bok är mycket kortare än till att köpa en tryckt bok, särskilt om det gäller en för dem okänd författare. 

Du når en ny målgrupp

En annan stor fördel med strömmade ljudböcker är att lyssnarna får förslag på ljudböcker att lyssna på utifrån deras tidigare lyssningshistorik och intressen. Dessa algoritmer tar dock inte hänsyn till författarnas kändisskap eller om boken är utgiven på ett stort och berömt förlag - vilket gör att din bok kommer visas för rätt målgrupp automatiskt, vilket ytterligare ökar lyssningsfrekvensen. 

Dessutom har en ljudbok en mycket längre livslängd. När det gäller tryckta böcker brukar merparten säljas inom ett år från att boken släpps. Därefter säljs oftast relativt sett få böcker (självklart med vissa undantag), medan ljudböcker lyssnas under en mycket längre period - det finns helt enkelt inget bäst-före-datum, då algoritmerna som rekommenderar ljudböcker inte tar hänsyn till publiceringsdatum utan ser till lyssnarnas intressen.

Detta paket är också framtaget för att du som författare ska ha en god möjlighet att få igen din investering, särskilt då ljudboken har en mycket längre livslängd än den tryckta boken - grovt räknat brukar man säga att 75% av en tryckt boks försäljning sker under de första 18 månaderna efter utgivningen (även om det självklart finns undantag), medan en ljudbok drar intäkter jämnare fördelat under fem eller fler år.

Du kan läsa mer om samt beställa Författarpaketet Komplett här.

En exempelkalkyl

Nedan har vi presenterat två ungefärliga räkneexempel* - ett för break even och ett lite optimistiskare. Vårt exempel baseras på att du prissätter boken med ett f-pris på 150 kr samt ett slutkundspris på 189 kr, samt att hälften av böckerna som säljs via nätet säljs i vår egen butik och hälften via återförsäljare.

Break Even uppnås redan vid försäljning av endast 80 exemplar, d.v.s. lite mer än en fjärdedel av den tryckta upplagan, förutsatt att du säljer 40 tryckta ex direkt till slutkund, 40 tryckta ex via nätet, 40 ex av e-boken samt att ljudboken lyssnas 1000 gånger (vilket är försiktigt räknat under hela ljudbokens livslängd). 

Säljer du själv 80 ex direkt till slutkund, 80 ex via nätet, 80 e-böcker och får 2000 lyssningar under hela ljudbokens livslängd får du tillbaka uppskattningsvis 45 000 kronor (totalt under hela bokens livslängd, inklusive alla format). 

Tänk på att det är viktigt att du som författare arbetar aktivt för att nå ut med med din berättelse. Vår erfarenhet visar att ju mer energi du lägger på att aktivt marknadsföra din bok, desto större chans är det att fler väljer att köpa eller lyssna på boken.

* - Detta är enbart exempel baserade på cirkapriser. Detta är ingen utfästelse utan en uppskattning. Vi garanterar inte att boken kommer sälja eller strömmas, i något format.