Historia och arkeologi
-
Kulturarvets digitalisering275 SEK
Varför lyckas Spotify tillgängliggöra miljontals låtar och musikalbum i ett användbart format på internet - samtidigt som vi inom arkiv, bibliotek och museer inte är i närheten av samma digitala tillgänglighet - trots att vi årligen satsat hundratals miljoner?
Läs mer -
Stjärnhovs Idrottsklubb 1921-2021200 SEK
Den här krönikan om Stjärnhovs Idrottsklubb skildrar klubbens historia under de hundra åren sedan bildandet sommaren 1921 i handlaren Kindblads uthus. Under de första decennierna präglades klubben av framgångsrika friidrottare, främst bröderna Holmberg och Karlsson, som gjorde klubben omtalad långt utanför Sörmland.
Läs mer -
Fältpostbrev179 SEK
Fältpostbrev till anhöriga från löjtnant Uli Klimsch, Garde-Füsilier-Regiment, informellt benämnt Maikäfer, under första världskriget, 11 december 1914 – 8 juni 1915
Läs mer -
Den tredje delningen av Martin Elmberg179 SEK
Ett gift par. En ensamstående mamma. En stridspilot.
Tre öden vid olika epoker. Som alla lever i en värld som rasar samman runtomkring dem och de tvingas fatta beslut och genomleva saker som ingen människa ska behöva uppleva.
Läs mer
Deras öden vävs samman av vår nutida historia i en hårdkokt fiktion baserad på en verklighet som ofta är grymmare än dikten. -
Biskopskulla socken229 SEK
Då Per-Erik skulle komma till världen i slutet på 1930-talet, skulle barnmorskan som bodde i Råby hämtas. Men hon var redan upptagen i Långtora, så det blev Gerda från Blåsenhus som fick hjälpa honom fram. En gång när Per-Erik, åtskilliga år senare träffar Gerda så säger hon: ”Du var inte så välken du, då när jag klappade dig i arslet när du vart född!”.
Läs mer -
Elektronism220 SEK
Temat i boken Elektronism ligger i tiden. Staffan Holmbring och J Jacob Wikner gör en tidsresa genom året. Funderingar kopplas ihop med månadernas karaktär. Naturvetenskapliga och filosofiska tankar uppstår och läsaren får följa dem under tidsresans gång. Elektronism tar vid där vår frågvishet slutar.
Läs mer -
Bronskitteln189 SEK
Berättelsen som följer är den farligaste sorten - en konstruktion av fakta och fiktion.
Läs mer -
Det mörka samiska kulturarvet : om makt, konstruktion och representation149 SEK
Mörkt kulturarv är ett begrepp som är synonymt med arv som skadats eller präglas av grymhet, svårigheter, skam eller smärta. Boken utvecklar kunskapen om innebörden av det mörka kulturarvet i Sápmi. Särskild tonvikt läggs vid att problematisera hur kulturarvet representeras och förmedlas. Det samiska kulturarvet är mörkt eftersom det bär negativa minnen från koloniseringen av regionen. Det utgör en del av de minnen som förstärker betydelsen av mänskliga rättigheter då det speglar hur urbefolkningar förtryckts av det externa samhället. Museer samlar ett materiellt kulturarv som finns kvar trots krav om modernisering och utveckling med tiden. En annan del av den samiska kulturen är det immateriella kulturarvet som handlar om att hålla kvar lokal kunskap och traditioner. Att vara same innebär bl a att praktisera traditioner för jakt, matlagning och hantverk som är ärvda från tidigare generationer. På sätt formas historiebruket genom en daglig praktik. Författare är Kristina Thorell som är doktor i kulturgeografi och master i teologi med inriktning mot samisk religion.
Läs mer -
Kvinnor i Bara härad : Dåtid och nutid349 SEK
Hur har kvinnor levt och verkat i Bara härad förr i tiden? Männens gärningar har fått dominera i skildringar och berättelser. Var finns berättelser om de kvinnor som gjort avtryck på något sätt, de företagsamma, de kreativa, de drivande kvinnorna? Var finns våra förmödrars historia?
Läs mer -
Tablettkriget i Gävle på 1900-talet198 SEK
Det här är historien om två samtida pionjärer inom marknadsföring som i hård konkurrens med varandra skapade ett helt nytt segment på konfektyrmarknaden. Ingen av de båda innovatörerna avgav någon krigsförklaring men ändå startade de ett tablettkrig i Gävle som spred sig över hela landet och varade nästan hela 1900-talet och drog dessutom in följande generationer.
Läs mer
Bruno Ahlqvist arbetade under olika perioder med marknadsföringsansvar i båda företagen en dryg tredjedel av 1900-talet. Utan förpliktelser åt någon sida ger han i den här boken sin bild av en hård konkurrens som stimulerade båda sidor till ständigt nya grepp och innovationer inom en produktgrupp som är väl spridd hos konsumenterna utan att vara en nödvändig basvara.
Han kommer fram till frågan ”vad gör man när man vunnit kriget” och hur vidmakthåller man konsumenternas intresse för ett helt marknadssegment när konkurrenterna har givit upp?